جریان نشتی بلبرینگ - رینگهای زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

رینگ های زمین کننده شفت موتور

رینگهای زمین کننده شفت موتور – متعلقات ضروری VFD

بلبرینگ ­های موتور هنگامی که موتور با اینورتر کار می­کند نرخ خرابی بالایی دارند. علت این مساله عبور جریانهای نشتی از بلبرینگ است.

جریان های نشتی بلبرینگ:

بلبرینگ ­های موتور هنگامی که موتور با اینورتر کار می­کند نرخ خرابی بالایی دارند. این خرابی­ها به دلیل وجود جریان­هایی در بلبرینگ ­های موتور هستند. راه­ حل کلاسیک برای این مشکل استفاده از بلبرینگ ­های عایق­ شده است. بلبرینگ ­های عایق­ شده باعث عایق شدن روتور با استفاده از ساچمه های سرامیکی و یا یک حلقه­ ی عایق­ کننده بین بلبرینگ و قاب موتور می­شود. راه­ حل دیگر این مشکل توسط سازندگان حلقه ­ی حفاظتی بلبرینگ است.

راه اندازی یک موتور با اینورتر باعث ایجاد ولتازهایی روی روتور می­شود.

  • ولتاژتا زمانی ایجاد می­شود که مقدار آن ازسطح عایقی لایه­ ی نوار روغنی بلبرینگ ­ها (ولتاژ«شکست» بلبرینگ) فراتر نرود.
  • در نتیجه ولتاژ بر روی بلبرینگی که حفره­ ی ماشین­کاری تخلیه الکتریکی(EDM) را بوجود می­آورد قوس ایجاد می­کند.
  • ممکن است هزاران حفره در هر ثانیه ایجاد شود ودر طول زمان ساچمه متحرک بر روی سطح زبر ایجاد شده ممکن است باعث «آسیب شیاری» شود.

 

وجود ولتاژ در دو سر بلبرینگ به این معنا نیست که حتما جریانی در داخل آن وجود دارد. با این­ حال، شکل موج ولتاژ می­تواند نشانه­ ای از تخلیه­ های جریان از بلبرینگ باشد و این سندی است بر این ادعا. توجه داشته باشید که چگونه ولتاژ ایجاد شده و سپس بطور ناگهانی با یک جهش به سمت صفر می­رود. این خط عمودی (با جهش) نشانه­ای از تخلیه­ های یاتاقان است. به همین دلیل است که بایستی از سیستم آنالیز جریان MCSA برای اندازه­ گیری ولتاژ بلبرینگ استفاده کرد. تجهیزات سنتی قادر نخواهد بود که خط عمود نشان دهنده­ ی تخلیه­ ی بلبرینگ ­ها را به درستی نشان دهد.

 

راه کار لوازم مورد نیاز محاسن و معایب
 ساخت شکل موج سینوسی در خروجیاینورتر فیلتر موج سینوسی در خروجی گران، تولید حرارت،
عایق کردن بلبرینگ ها غلاف عایق­ کننده­ ی بلبرینگ گران، محافظت نکردن از تجهیزات درایو، کوپلینگ ظرفیت خازنی ممکن است جریان­هایی را برای عبور از عایق ایجاد کند، آلودگی
بلبرینگ های سرامیکی گران، محافظت نکردن از تجهیزات اینورتر
مسیرهای دیگر برای تخلیه شیار هدایت­ کننده(نه در استفاده­ ی جریان) ذرات هدایت کننده ممکن است خوردگی مکانیکی را افزایش دهند، و باعث ناکارایی روغن­­ها (روان­ کننده­ها) شوند
جاروبک زمین کننده گران، خوردگی، آلاینده­ ها، اکسیداسیون، نگهداری
حلقه­ ی زمین­ کننده­ ی شفت گران (کمتر از دیگر موارد فوق)، آلودگی
 

راه کارها

مزایای استفاده از راه ­حل سپر نرم:

  • انتقال تخلیه­ های ولتاژ شفت به زمین
    • نصب آسان
    • تعمیر و نگهداری رایگان
    • بهبود قابلیت اطمینان VFD بلبرینگ موتور
    • بهترین ROI – سرمایه­ گذاری کم
  • بررسی علت اصلی مشکل (جریان­های شفت)
    • دور کردن جریان شفت از بلبرینگ ­های موتور
    • محافظت از موتور با راه­ حل بسیار مطمئن
  • طولانی­ ترین حفاظت پایدار
    • میزان سایش کمتر از ۱ میل در ۱۰،۰۰۰ ساعت کار
    • دوام برای بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ ساعت کار
    • ۲ میلیون معکوس ­سازی جهت – خرابی صفر الیاف فیبر یا فیبرهای شکسته

 

سپر نرم

حلقه­ ی حفاظت بلبرینگ نه تنها از یاتاقان­های موتور بلکه از بلبرینگ ­ها در تجهیزات درایو نیز حفاظت می­کند اگر رسانایی بین موتور و تجهیزات درایو وجود داشته باشد.

حلقه­ی حفاظت شفت ممکن است یا در سر درایو (پشت) و یا در سر دیگر درایو (جلو) در موتور نصب شده باشد.

یوسف رجبی

یوسف رجبی

برگرفته از سایت:

یوسف رجبی-مهندس کنترل صنعتی

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی، سایت با IE7 سازگاری کامل ندارد.

لطفاً از ورژن بالاتر و یا سایر مرورگرها استفاده نمائید.

با تشکر، مبدل انرژي پاسارگاد